Tot nog toe beperkte BreedNet zich tot 14 voornamelijk Randstedelijke gemeenten, die ook het initiatief namen. Met de toetreding van Eurofiber krijgt dit initiatief een landelijke impuls. Het netwerk van Eurofiber telt 8000 kilometer glasvezelkabel dat min of meer kriskras door Nederland loopt.

Hierdoor heeft BreedNet er een belangrijke infrastructuurleverancier bij en wordt het BreedNet-concept ook ontsloten voor bedrijven buiten de Randstad. "Met meer aanbieders heb je een optimale marktwerking. Wij zijn weer een stap verder om de digitale toegangspoort van Europa te worden. De toetreding van Eurofiber levert een grote bijdrage aan het verwezenlijken van deze ambities", aldus Jouko Huismans, projectleider van BreedNet.

BreedNet, dat in april van start ging, biedt het midden- het kleinbedrijf en maatschappelijke instellingen voordelige glasvezeltoegang en knoopt lokale glasvezelnetwerken aan elkaar. Deze schaalvergroting heeft voordelen voor de afnemers (goedkoper en meer keuze) én aanbieders (grotere afzetmarkt).

Open netwerk

Op BreedNet bieden providers glasvezeltoegang met een maximale maandprijs van 275 euro (excl. BTW) voor een 100 mbps-aansluiting. BreedNet hanteert een open netwerk zodat iedere aanbieder van diensten als telefonie, internet, televisie, camerabewaking en ICT-beheer via het netwerk van BreedNet zijn diensten kan aanbieden.

Eurofiber is zelfstandig onderdeel van Reggeborgh, dat ook eigenaar is van Reggefiber, Nederlands bekendste glasvezelboer. Reggefiber richt zich op glasvezel voor de particuliere markt, Eurofiber bedient de zakelijke markt.

Een paar maanden geleden vormden Reggefiber en KPN een nieuwe joint venture waarin KPN een 'substantieel minderheidsaandeel' heeft. Deze nieuwe organisatie moet nog door de NMa worden goedgekeurd. KPN participeert overigens zelf ook in BreedNet als aanbieder, net als kabelaar Casema, dat op is gegaan in Ziggo.