Stichting BREIN gaat zijn focus in de toekomst nog meer leggen op het verwijderen van illegale content uit zoekmachines. Het nieuwe aandachtsgebied zit nog in de opstartfase, maar volgens de auteursrechtenorganisatie zelf zou het nu al gaan om "ruim 10.000 meldingen per dag". Dat zijn tot dusver allemaal Google-zoekresultaten, BREIN wil ook samen gaan werken met Bing.

'Titel-specifieke zoekresultaten'

BREIN, dat vorig jaar naar eigen zeggen 571 sites offline haalde, ziet het als zijn taak op hier een leidende rol in te spelen, en verwacht dat het aantal meldingen in de toekomst nog sterk zal toenemen.

“Wij streven er naar om alle zoekresultaten naar illegale content te melden", aldus BREIN-directeur Tim Kuik in een reactie aan Webwereld. Het voorlopige resultaat is het laten verwijderen van 137.339 zoekresultaten in het laatste kwartaal van 2012.

Kuik: “Dat zijn allemaal titel-specifieke zoekresultaten die zijn verwijderd. Auteurs komen zelf naar ons toe met hun titels die zij gecontroleerd willen. Het gaat met name om boeken, films en muziek. Wij zoeken naar de zoekresultaten van die titel en zijn geverifieerd door Google om hier vervolgens melding van te maken. Daarnaast willen we in de toekomst ook met de Bing-zoekmachine aan de slag."

Google: geen samenwerking

Volgens Google is er van een speciale samenwerking geen sprake. “Wel is er voor iedereen die meent dat copyright geschonden is een systeem waarbij ze dat kunnen melden", meldt Google-woordvoerder Mark Jansen. Google heeft bij zijn zoekmachine een beleid ten aanzien van gebruikersinhoud en gedrag. Daar kunnen gebruikers melding maken van illegale activiteiten.

Uit het transparantierapport van Google blijkt dat BREIN als rapporterende organisatie elke dag één verzoek doet. Directeur Kuik bevestigt dat aantal. “Eén verzoek per dag betekent in de praktijk dus het dagelijks verwijderen van 70.000 zoekresultaten naar titels." Isohunt.com blijkt tot nog toe het belangrijkste opgegeven domein.

Adverteerders benaderen

Het doel is om illegale content uiteindelijk geen plek meer te geven in de zoekmachine. “Veel internetgebruikers zoeken immers naar illegale content via algemene zoekmachines zoals Google en het gaat BREIN er om de vindbaarheid van illegaal aanbod te belemmeren", schrijft de stichting bij zijn jaarstatistieken.

Uit dat verslag blijkt tevens dat BREIN in 2013 is begonnen met het benaderen van bedrijven waarvan advertenties zijn verschenen op “evident" illegale websites. Inmiddels zijn een honderdtal bedrijven aangeschreven.