Dat voorstel doet ministers Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken). De bewindsman wil consumenten op die manier behoeden voor torenhoge telefoonrekeningen als gevolg van zogeheten dialers. Dialers (programma's die via internet een nieuwe, dure telefoonverbinding opzetten) zorgen nog altijd voor de nodige problemen. De telecomwaakhond OPTA heeft vorig jaar meer dan duizend klachten van consumenten over dialers ontvangen. De totale schade zou 150.000 euro bedragen. Ongeveer een derde van de klachten betreft buitenlandse nummers. Volgens KPN, die aanmerkelijk meer klachten over dialers heeft ontvangen dan de OPTA, zou zelfs meer dan de helft van de klachten gaan over buitenlandse nummers. De OPTA heeft echter geen bevoegdheid om op te treden tegen dergelijke bedrijven, zo stelt Brinkhorst tot zijn spijt vast. Brinkhorst wijst erop dat er een Europese richtlijn in de maak is die het mogelijk maakt om 'oneerlijke handelspraktijken' aan te pakken. "Het gebruik van dialers zonder instemming van de consument kan worden beschouwd als een zodanige handelspraktijk." Om malafide bedrijven van buiten de Europese Unie de wind uit de zeilen te nemen, stelt Brinkhorst voor om consumenten de mogelijkheid te geven om een tariefplafond voor hun telefoonrekening in te stellen.