Voor sommige Britten is geweld de enige manier om frustratie over niet werkende links of langzaam ladende sites te uiten. Zo'n 54 procent van de ondervraagde eilandbewoners geeft toe gemiddeld een keer per week agressief te worden als het even niet meezit. Zelfs 11 procent doet dat op dagelijkse basis. Deze 'verontrustende' cijfers blijken uit een onderzoek dat uitgevoerd is door het Engelse onderzoeksbureau MORI. Ongeveer 7 procent van de ondervraagden slaat op regelmatige basis zijn toetsenbord of mishandelt zijn muis, 4 procent koelt zijn woede door hard op het bureau te slaan en 2 procent geeft toe dat ze wel eens een collega geslagen hebben om hun frustratie te uiten. Ook gebeurt het wel eens dat mensen hun laptop op de grond gooien.

Langzame websites

In het onderzoek is de aandacht voornamelijk uitgegaan naar de irritatie die het gebruik van het internet oproept. Met stip op een staat het langzame inladen van webpagina's. Voor 87 procent van de ondervraagden is dat een reden om frustratie met geweld te uiten. Op de tweede plaats staan help-knoppen die helemaal geen hulp bieden. 83 procent voelt zich misleid door dit soort niet werkende opties. Op een goede derde plaats staat de irritatie van het voortdurend moeten geven van persoonlijke informatie voordat men een website kan bezoeken. Pop-up vensters en overvloedige reclame op bepaalde websites, roepen beduidend minder irritatie op. Zo'n zeventig procent van de Britten vindt deze uitingen bijzonder vervelend. Volgens de onderzoekers moeten met name beheerders van e-commerce sites uitkijken. Als het even niet meezit, haakt 52 procent van de internetters meteen af. Men surft naar een andere website of stopt helemaal met internetten. Voor online winkels kan dit funest zijn. Een kwart van de ondervraagden geeft aan websites in het vervolg te boycotten als die irritatie opgeroepen hebben.