De Britse regering was eerder van zins een wet te ontwerpen om spam tegen te gaan. Dit is in lijn met het beleid van de Europese Unie. Volgens een voorstel van de Europese Commissie moeten alle 15 lidstaten van de Unie een nationale database aanleggen met daarin de mailadressen van mensen die geen spam wensen te ontvangen. De Britten kiezen vooralsnog voor een andere mogelijkheid. Het misbruik van mail voor reclamedoeleinden wordt niet wettelijk geregeld. Op initiatief van het ministerie van Handel pleit men nu voor zelfregulering door de webbranche. Het ministerie denkt dat er genoeg bereidwilligheid is onder de reclamejongens om voorzichtig te zijn met spam. Internetters krijgen het recht en de mogelijkheid bezwaar te maken tegen ongewenste e-mail. Spammers zullen dit respecteren, zo verwachten de politici. De marketingbranche is vanzelfsprekend opgetogen over het besluit. Zo is The Direct Marketing Association opgelucht dat een zogeheten opt-in benadering niet verplicht wordt gesteld. Opt-in wil zeggen dat een internetter expliciet toestemming moet geven voor het ontvangen van junkmail. Critici vrezen dat in navolging van de VS het gebruik van spam een grote vlucht zal nemen. Bovendien voorspellen kenners een explosieve groei van spam via mobiele telefoons.