Eveneens wist 40 procent niet dat hun mailtjes werden bekeken voor commerciële doeleinden, zo bericht The Register naar aanleiding van een onderzoek van de Duitse gratis e-mailaanbieder GMX onder 1.800 Britse respondenten.

Kiezen

Een derde van de ondervraagden vindt dat gebruikers van gratis e-maildiensten bij zulke persoonlijke reclamemethoden moeten kunnen kiezen voor opt-out. Slechts één op de 50 dacht er zelf iets aan te hebben als bedrijven hun e-mails scannen. Uit het onderzoek bleek verder dat de gemiddelde Brit twee e-mailaccounts heeft die tenminste een keer per dag worden gecontroleerd op nieuwe berichten.

Verzegelde brieven

Eva Heil van GMX vindt het begrijpelijk dat veel Britten bezorgd zijn dat hun privé e-mails worden gecontroleerd voor reclamedoeleinden. "Alle gebruikers zouden tenminste moeten weten dat hun e-mailaanbieders dit doen. Bij GMX beschouwen we mails als verzegelde brieven en scannen we deze dus niet om er reclame op af te stemmen", aldus Heil. Gratis aanbieder GMX scant inkomende boodschappen wel op spam en malware, maar niet om relevante advertenties te tonen.