Transport for London (TfL) benadrukt dat het besluit louter op financiële gronden berust. Twee recente storingen van het Londense openbaar vervoer door falen van de Oyster zou er niets mee te maken hebben. Ook het feit dat Nederlandse onderzoekers de kaart kraakten speelde volgens TfL niet mee.

Het contract met TranSys heeft een opzegtermijn van twee jaar. De kaart blijft daarom in ieder geval tot 2010 in zijn huidige vorm bestaan.

In de Oyster kaarten wordt dezelfde MiFare Classic Chip gebruikt die uiteindelijk in de Nederlandse ov-chipkaart terecht moet komen.

De vervanging van TranSys hoeft echter niet te betekenen dat de Mifare Classic uit de kaarten verdwijnt. TfL laat aan Webwereld weten dat 'veiligheid het belangrijkste aspect is in het Oyster systeem'. "We testen het systeem dagelijks op gekloonde kaarten. Als we er een vinden wordt deze binnen 24 uur ongeldig. Iemand met een gestolen of valse kaart kan maar een dag gratis reizen", aldus een woordvoerder van Tfl.

Incident

Ook het hacken van de kaart door Nijmeegse onderzoekers ziet TfL als een incident. De woordvoerder wijst erop dat het om een enkele kaart ging die binnen 24 uur ongeldig was gemaakt. "Het identificeren en blokkeren van deze valse kaart belicht de successen van de veiligheidsmaatregelen van Oyster", bejubelt hij de kaart.

De eerste storing zorgde ervoor dat zowel oplaadpunten als toeganspoortjes tijdelijk niet functioneerden. Bij de tweede storing werden gebruikers van de Pay as you go-cards (prepaid kaarten) voor de Londense metro getroffen door de storing. Om de overlast zoveel mogelijk te minimaliseren besloot TfL de poortjes op de metrostations open te gooien tot de storing verholpen is. Door beide storingen liep TfL 1 miljoen pond mis, zo'n 1,17 miljoen euro.

Nieuw contract

De burgemeester van Londen en TfL zijn er van overtuigd dat een nieuw contract sowieso goedkoper wordt en dat het de service verhoogt en verbetert. Het bedrijf zei tegen de Financial Times dat het te vroeg was om een opvolger in gedachten te hebben. "De burgemeester wil de Oyster kaart graag verbeteren zodat het systeem nog aantrekkelijker wordt voor Londenaren. TfL zal er voor zorgen dat de invoering snel en rendabel verloopt."