"Gezien ons belang bij het ontwikkelen van volgende generatie breedband- en televisiediensten in Groot-Brittannië, hebben we besloten onze prioriteiten aan te passen", zo leest een statement van BT over de beslissing Phorm te laten vallen.

De Webwise-technologie van Phorm zorgt ervoor dat internetgebruikers advertenties krijgen voorgeschoteld die aansluiten bij hun behoeften, door na te gaan wat het surfgedrag van een gebruiker is. Dit kan nogal een inbreuk op de privacy zijn. In april 2008 heeft Phorm voor flink wat ophef gezorgd toen bleek dat internetprovider BT het systeem had laten proefdraaien zonder medeweten van internetgebruikers.

Kritiek uit Brussel

De Europese Commissie maande Groot-Brittannië in april 2009 om meer te doen om privacy en persoonsgegevens te beschermen tegen vergaande advertentietechnieken zoals Phorm. EU-commissaris voor telecommunicatie Viviane Reding eiste dat er nationale wetgeving komt om Britse internetgebruikers te beschermen tegen diensten die surfgedrag analyseren zonder instemming van klanten.

Toch zegt BT het concept van surfgebaseerde advertentiesytemen niet geheel vaarwel. "We blijven geloven dat reclame op basis van interesse enorme voordelen kan bieden voor consumenten en bedrijven. We monitoren Phorms activiteiten bij andere isp's voordat we een definitieve beslissing nemen."

Zuid-Korea

Met het wegvallen van BT verliest Phorm een klant met 4,7 miljoen breedbandabonnees. De beurskoers van Phorm kelderde na het bericht dan ook met ruim 25 procent. Toch reageert het bedrijf strijdbaar: "We zijn nauwelijks afhankelijk van een enkele isp. Naast uitstekende vooruitgang in Zuid-Korea zijn we bezig in 15 markten, en voeren we vergevorderde gesprekken met meerdere isp's."

Twee andere Britse isp's, Carphone Warehouse en Virgin Media overwegen nog steeds de Webwise-technolgie te gebruiken. Ze hebben overigens geen concrete plannen voor de invoering.