Dit voorspelt onderzoeksbureau Jupiter Communications in een rapport. Over vijf jaar wordt volgens het bureau bijna zes procent van de advertentiegelden online besteed. Deels gedreven doordat meer mensen online gaan, van 300 miljoen netgebruikers nu naar 800 miljoen in 2005. Vorig jaar werd in de Verenigde Staten volgens Jupiter 3,5 miljard dollar uitgegeven aan online advertenties. Europa loopt fors achter met 400 miljoen dollar. Azië volgt met 200 miljoen dollar. Noord Amerika neemt het overgrote deel van de groei naar 28 miljard dollar voor haar rekening. Ruim 16,9 miljard dollar wordt daar uitgegeven. West-Europa volgt met 5,2 miljard dollar, Azië staat op een derde plek met 3,3 miljard dollar. Jupiter is niet het enige bureau dat grootse stijgingen voorspelt. The Myers Group voorspelde eerder dat er in 2005 maar liefst 45,5 miljard dollar zal worden uitgegeven aan netvertenties. Adverteren op internet is echter geen makkie, waarschuwt Jupiter. Wie effectief wil adverteren zal een aantal obstakels moeten overwinnen. "Hoewel de cijfers een mooi beeld schilderen van het web als wereldwijd kanaal voor adverteerders, zijn er nog belangrijke hordes die genomen moeten worden voordat internet een superieur wereldwijd communicatiekanaal is", aldus Evan Neufeld van Jupiter tegen persbureau Reuters. Als voorbeeld van een obstakel noemt Neufeld verschillen tussen verschillende landen en werelddelen. Eerdere relevante berichten: Forrester: Europese media te sloom op internet (16 mei 2000) Adverteerders geven in 2005 meer uit aan internet dan TV (29 maart 2000)