Als een klant van een webwinkel binnen de iDeal-omgeving een betaling afbreekt kan het gebeuren dat hij of zij uitkomt op een bevestigingspagina waarop staat dat de betaling is geslaagd. Zowel de klant als de webwinkelier krijgen een bevestiging van een geslaagde betaling, terwijl de transactie is afgebroken, tipt Webwereld-lezer André Granpré Molière van webwinkelbouwer ACGM Invent.

"Webwinkels krijgen die order binnen als zijnde geslaagd en die gaan de pakketjes klaarzetten. En als ze dan checken of het betaald is blijkt dat niet het geval en is de moeite voor niks. Dat is heel frustrerend", vertelt Granpré Molière. "De Rabo had gewoon aan iedereen moeten zeggen: er zit een foutje in. In een worst case scenario ziet iemand dat de order geslaagd is, en denkt die betaling komt wel binnen, ik stuur het pakket vast op."

Granpré Molière raadt dan ook altijd aan om de betaling te checken. "Je moet bij iDeal altijd checken of de betaling binnen is gekomen, dan pas ben je zeker dat je kunt uitleveren."

De bug zit in iDeal-lite, een betaalmodule die gratis wordt aangeboden door de Rabobank aan webwinkeliers om betalingen te verwerken. "Er is inderdaad een fout ondekt, en die wordt volgende week dinsdag rechtgezet", bevestigt een medewerker van de Rabobank. Hij benadrukt dat de situatie alleen optreedt als de klant een transactie annuleert. Klanten weten volgens hem "heel goed" dat ze niet hebben betaald, er is namelijk geen gebruik gemaakt van de Rabo-reader. Het gebruik van die calculator is vereist om een betaling te bevestigen.

Schuld ligt bij de webwinkelier

De Rabobank erkent dat webwinkels wel hinder kunnen ondervinden van de fout. Sommige eigenaren gebruiken de gegevens van de bevestigingspagina om orders te verwerken.

Volgens de medewerker van de Rabobank is dat erg onverstandig en wordt het ook niet geadviseerd. De meeste klanten komen na betaling niet meer terecht op de bevestigingspagina, maar klikken bijvoorbeeld het venster van de bank weg.

"Bij iDeal-lite benadrukken wij uitdrukkelijk dat men alleen maar moet uitleveren op basis van ontvangsten op de bankrekening, of bij raadpleging van de iDealstatus in iDeal-lite", aldus de medewerker. Hij schat dat van de honderden webwinkels die iDeal-lite er maar een enkeling hinder van de fout. "En waar het fout gaat heeft de webwinkelier dit geheel aan zichzelf te danken."

Verkeerde implementatie

Volgens de bank is iDeal-lite simpelweg foutief geïmplementeerd. Toch snapt de bank dat het verwarrend kan werken. Vandaar dat de bug aanstaande dinsdag door de Rabobank wordt gerepareerd.