De maatregelen die de Federal Aviation Administration (FAA) heeft getroffen om te voorkomen dat vliegtuigen om klokslag 12 uur op 1 januari 2000 uit de lucht vallen vallen in de rubriek `te laat en te weinig'. Die conclusie trekt de General Accounting Office, de Amerikaanse rekenkamer, in een rapport. In het huidige tempo haalt de FAA zijn deadlines niet, zegt de rekenkamer: "Daardoor ontstaan potentiële risico's zoals afnemende veiligheid, afgelaste en vertraagde vluchten, oplopende kosten voor luchtvaartmaatschappijen en ongemak voor de passagiers." Terwijl de rekenkamer zijn tikken uitdeelde, verzekerde het hoofd van de federale luchtvaartdienst het Amerikaanse Congres dat er geen vuiltje aan de lucht is. De millennium-bug zal op tijd worden verholpen, meent topvrouw Jane Garvey: "De veiligheid zal geen moment in gevaar komen." De dienst van Garvey moet 250 computersystemen met 23 miljoen regels aan broncode geschreven in vijftig verschillende programmeertalen rijp maken voor de eeuwwisseling. Een aantal van de systemen zal het jaar 2000 door een beperking van de datumweergave (alleen 00) aanzien voor 1900 – als maatregelen uitblijven. Van de 209 systemen die van cruciaal belang zijn voor de vliegveiligheid zijn er tot nu toe 125 goedgekeurd voor het jaar 2000. De General Accounting Office merkt op dat de FAA achterop ligt bij het bewust maken van zijn personeel voor het millennium-probleem. De luchtvaartdienst benoemde pas zes maanden geleden een functionaris die zich volledig op de `Jaar 2000 Bug' werpt. Directeur Garvey geeft toe dat de FAA niet één van de snelsten is, maar zegt dat de aanpak van de probleem op schema ligt. Ze heeft het Congres gevraagd om meer geld voor de bestrijding van de millennium-bug: de FAA schat de kosten op zeker 246 miljoen dollar, terwijl het parlement pas voor 18 miljoen dollar subsidie heeft vrijgemaakt. De worsteling van de luchtvaart met het millennium-probleem trekt veel aandacht. Vorig jaar werd bekend dat de KLM mogelijk op 1 januari 2000 zijn toestellen aan de grond zal houden omdat de maatschappij niet zeker weet of zijn computersystemen tegen die tijd `bug'vrij' zijn (zie KLM: stervende zwaan in 2000?). Bugtsaar De Amerikaanse regering begint zich ook steeds meer zorgen te maken over zijn automatiseringssystemen in de komende eeuw. President Clinton heeft een Year 2000 Conversion Council in het leven geroepen, geleid door de 58-jarige John Koskinen. Hij vertrok in juli als directeur van het Office of Management and Budget. De nieuwe Council moet toezicht houden op alle overheidsprojecten die verband houden met het millennium-probleem.