Daarnaast komt er een afdeling Digital & Crossmedia, die achtergrondmuziek voor websites en downloads beoogt te licenseren.

De Nederlandse auteursrechtenorganisatie heeft hiertoe een aantal experts aangetrokken, onder wie Antal de Waij (ex-CompuServe, Tiscali, UPC) en Mars H. Martens (oud marketing manager Play It Again Sam).

"Je ziet steeds meer nieuwe online activiteiten die we als Buma/Stemra willen ondersteunen," zegt De Waij, manager digital & crossmedia. "Een voorbeeld is crowdsourcing bij Sellaband, waarbij een grote groep gebruikers een band financieel ondersteunt zodat er een cd kan worden opgenomen. Via Buma/Stemra zouden dit soort sites de auteursrechten kunnen vastleggen. De bedoeling is uiteraard dat gebruikers dit zoveel mogelijk online gaan regelen. "

Volgens De Waij is de afdeling zich nu nog aan het ori├źnteren. "We zijn nog maar net aan de slag gegaan. Hoe groot de afdeling uiteindelijk gaat worden is nu moeilijk te zeggen. Wel hopen we in de loop van 2008 al met bepaalde licentiemodellen te komen." Volgens De Waij loopt Buma/Stemra met deze ontwikkelingen internationaal voorop. "Ik ken geen rechtenorganisatie die al zover is."

Veelgehoorde kritiek in het verleden is dat Buma/Stemra, die de rechten van 16.000 componisten, tekstdichters en muziekuitgevers beheert, te weinig oog had voor digitale ontwikkelingen. De organisatie is bezig met een inhaalslag.

Buma/Stemra bood bijvoorbeeld al de mogelijkheid om online licenties af te sluiten. Zeker een kwart van de professionele gebruikers - winkeliers en sitebeheerders - sluit online een licentie af. Begin december kondigde de organisatie een online titelcatalogus aan waarin anderhalf miljoen muziektitels zijn terug te vinden.