Antal de Waij, manager digital & crossmedia bij Buma/Stemra, onthulde de nieuwe plannen vorige week op het muziekfestival Noorderslag in Groningen. "Bij een embedded video hebben we het over een secundaire openbaring. Dan hebben we het niet over een particulier die een embedded file plaats op een weblog, maar over een video in een commerciële omgeving," licht De Waij tegenover Webwereld toe.

Als voorbeeld geeft De Waij de website van een willekeurige krant. "Stel die krant heeft naast een artikel over een artiest een embedded video geplaatst, met een link naar Wikipedia. En rondom het artikel staan allerlei adds en banners. Dan gaat het om een commerciële activiteit met een commercieel belang en daar willen wij geld voor gaan vragen."

In beweging

De embedded files horen volgens De Waij bij de veranderingen die het internet doormaakt. "Het internet is constant in beweging. Er worden nieuwe diensten aangeboden zoals mash-ups en daar moeten wij rekening mee houden."

Vorige week op Noorderslag kondigde hij aan dat er gekeken wordt naar het huidige Licentiehuis en of deze eventueel in 2010 aangepast moet worden. "Maar dat houdt niet in dat het huidige Licentiehuis niet 2009-proof zou zijn. We kijken elk jaar naar verandering en proberen zo flexibel mogelijk te zijn en." Maar De Waij denkt dat een licentiemodel ook eigenlijk nooit af is. "Het internet blijft zich doorontwikkelen en verandering is ook een constante factor in de samenleving."

Controverse

Buma/Stemra zorgde vorig jaar voor flinke opschudding onder bloggers en uitgevers toen het zonder waarschuwing facturen verstuurde voor ingebedde muziek. Een particulier moest toen ten minste 26 euro per maand afdragen en een commerciële site 65 euro. Deze plannen werden later teruggedraaid.

In de nieuwe plannen worden niet-commerciële websites ontzien. De tarieven en voorwaarden voor commerciële site worden in februari bekend gemaakt.