Dat blijkt uit een brief van demissionair staatssecretaris Ank Bijleveld-Schouten van Binnenlandse Zaken (BZK) aan de Tweede Kamer. Het C2000 netwerk voor politiecommunicatie kampt al een tijd met dekkingsproblemen. Die kwamen pijnlijk duidelijk aan het licht bij de strandrellen in Hoek van Holland en bij de crash van Turkish Airlines op Schiphol. Bij beide rampen was communicatie via het C2000 netwerk niet of nauwelijks mogelijk.

Uit onderzoek van het tv-programma Zembla bleek in september 2009 dat het netwerk op 65 cruciale plekken tekort schoot. Uit onderzoek van BZK bleek eerder dit jaar dat er minstens 50 miljoen euro moest worden uitgetrokken om het C2000-netwerk volledige landelijke dekking te geven. Uiteindelijk trok het ministerie slechts 15 miljoen euro extra uit voor het plaatsen van nieuwe masten.

Goedkoper

Het ministerie wil nu commerciële masten in gaan zetten om gebieden waar de dekking nog niet optimaal is toch te ontsluiten voor C2000-communicatie. Dit is een stuk goedkoper dan het zelf bijbouwen en beheren van masten, bevestigt een woordvoerder van BZK. Volgens hem zijn er "geen principiële bezwaren" tegen het gebruik van commerciële zendmasten. Deze moeten wel aan de strenge eisen van het C2000-netwerk voldoen. Zo moeten de masten bijvoorbeeld een noodstroomvoorziening hebben.

"Als er ergens een dekkingsprobleem is dan kan het zijn dat er in dat gebied een commerciële mast staat", aldus de zegsman. Als voorbeeld noemt hij het dekken van kleine 'blinde vlekken' van 100 meter. Het ministerie moet nog onderhandelen over het gebruik van commerciële masten en de daaraan verbonden kosten.

Vergunningen

In de brief aan de Tweede Kamer stelt de staatssecretaris ook voor de dekking van het C2000-systeem mee te nemen als eis bij het verlenen van vergunningen voor grote evenementen. Er moet onder andere gelet worden op de dekking en capaciteit van het netwerk in het gebied waar het evenement wordt georganiseerd.