De verkoop van digitale fotocamera's kwam vorig jaar op 68 miljoen exemplaren uit. Dat is een groei van 40 procent ten opzichte van 2003, toen er nog 49 miljoen werden verkocht. Dit blijkt uit onderzoek van Strategy Analytics dat onlangs werd gepresenteerd. In 2004 werden er ondertussen maar liefst 257 miljoen cameratelefoons verkocht, een groei van 200 procent in een jaar. Nokia is in deze markt leider met een aandeel van 18 procent. Het Finse bedrijf wordt op de voet gevolgd door Motorola met 17 procent marktaandeel. Samsung bezet met 13 procent de derde plek. De markt van cameramobieltjes is voorlopig nog niet uitgekristalliseerd. De onderzoekers wijzen op de wirwar aan draadloze standaarden, die ook nog in 2007 zal bestaan. Dit betekent dat makers van randapparatuur ook dan nog rekening moeten houden met myriaden standaarden als usb, wlan, wifi, infrarood en Bluetooth. Volgens Strategy Analytics is de rek er bij de markt voor digitale camera's uit. "Bedrijven als Kodak, Canon en Fuji zullen in 2006 moeite hebben groeicijfers te realiseren", zo stelt Chris Ambrosio, directeur van de marktvorser. Deze ondervindingen komen niet als een verrassing. Eerder voorspelde de Amerikaanse Photo Marketing Association (PMA) al een soortgelijke trend voor de Amerikaanse markt.