De campagne Flash Ads Are Broken ging dit weekend van start. Het is de bedoeling dat advertentienetwerken ophouden met het verspreiden van Flash-banners over delen van websites heen, waardoor soms ook de navigatie op sites niet meer goed werkt. Volgens de campagne kunnen site-eigenaren bij gebruik van een zogeheten iframe voor de banners het probleem niet oplossen. Daarom moeten de advertentienetwerken actie ondernemen, stelt de campagne.

HTML5

Op de campagnesite kunnen bezoekers screenshots van de hinderlijke Flash-advertenties uploaden. "Webontwikkelaars wereldwijd hebben met dit soort problemen met Flash te maken. Ik probeer hier meer aandacht voor te vragen", aldus initiatiefnemer James Yu. Volgens hem kunnen de advertentienetwerken beter HTML5 in plaats van Flash gebruiken voor het maken en tonen van advertenties.

Gebruiken ze toch Flash, dan moeten de advertentienetwerken volgens Yu de wmode-parameter in hun Flash-embeds veranderen naar 'transparant' of 'opaque'. Maar daardoor consumeren de Flash-embeds wel meer rekenkracht (cpu). Flash-advertenties zijn vaak de traagst ladende delen van sites. In sommige gevallen vouwen de advertenties zich ongevraagd uit over een groot deel van het scherm.