De provider test een technologie uit die het mogelijk maakt om haar gebruikers te bereiken met berichten die zichtbaar zijn in webpagina's die zij bezoeken, zo meldt Ars Technica.

De berichten die worden geplaatst hebben op dit moment alleen betrekking op accountgegevens van de bewuste klant, maar de angst bestaat dat deze techniek in de toekomst misbruikt zal worden voor andere zaken. Zo zouden providers advertenties op een zoekpagina kunnen plaatsen.

Eigen content toevoegen

Lauren Weinstein, mede-oprichter van de privacygroep People for Internet Responsibility (PFIR) ontdekte de toepassing van de techniek door Rogers. Één van de berichten die wordt weergegeven brengt de gebruiker op de hoogte van het feit dat de maandelijkse bandbreedtelimiet bijna is bereikt.

Volgens Weinstein gebruikt Rogers hiervoor software die is ontwikkeld door marketingbedrijf PerfTech en is deze techniek eenvoudig te gebruiken voor commerciële doeleinden. Door JavaScript toe te voegen aan pagina's op het moment dat ze via de provider naar de eindgebruiker worden verzonden, is het voor Rogers mogelijk om webpagina's te veranderen en op die manier eigen content toe te voegen.

Geen intentie tot misbruik

Het bedrijf verzekerde Weinstein dat er geen enkele intentie is om de techniek te misbruiken voor marketingdoeleinden, maar dat zegt natuurlijk niets over de intenties van andere commerciële providers. De techniek zou eenvoudig gebruikt kunnen worden om informatie op een website te veranderen en op die manier reclame toe te voegen of misschien zelfs lasterlijke informatie te verwijderen.

Volgens Weinstein is het een zorgelijke ontwikkeling die nog voor veel beroering zal gaan zorgen: "Of zullen bedrijven als Google en vele andere die veel tijd, geld en energie hebben gestoken in hun diensten het zomaar pikken dat willekeurige ISP's hun internetverkeer onderscheppen en van inhoud doen veranderen?" Weinstein haalt Google aan omdat het bandbreedtebericht onder andere werd weergegeven op een Google pagina, zonder dat het bedrijf daar toestemming voor heeft gegeven.

Reclame op basis van dataverkeer

Rogers is overigens niet het enige bedrijf dat snuffelt in het dataverkeer van internetgebruikers. Het Amerikaanse advertentiebedrijf NebuAd Inc. heeft een techniek ontwikkeld die het surfgedrag van internetgebruikers bekijkt en haar advertenties daarop aanpast. Om deze informatie te bemachtigen combineert het bedrijf informatie uit cookies die geplaatst zijn op de pc's van de gebruikers, met informatie die NebuAd, in ruil voor provisie, krijgt via de providers waar het is aangesloten.

Deze informatie omvat bezoekgegevens van websites, al meet de dienst geen bezoekjes aan pornosites. Op deze manier kan het bedrijf naar eigen zeggen haar advertenties persoonlijker maken, zonder dat de privacy van de gebruiker in gevaar komt.

Gebruikers worden met het systeem namelijk niet persoonlijk geïdentificeerd. Systeem merkt alleen op dat iemand op zoek is naar een voordelige vakantie in Frankrijk, waaraan vervolgens een relevante advertentie wordt gekoppeld.