Sinds vrijdag maakt Eneco Call Services, de telecomtak van het Rotterdamse Eneco, dagelijks één miljoen gulden over aan internetaanbieder Superweb. De dwangsom was opgelegd door de rechter omdat niet werd voldaan aan het contract met Superweb. (Zie nieuws van 24 december 1999.) Eneco stelde onmogelijk aan het contract te kunnen voldoen omdat KPN Telecom geen verbindingen kon leveren. De rechter vond dat geen argument. Na onderhandelingen met KPN is nu een oplossing gevonden voor het probleem. Eneco kan de verbindingen niet kopen van KPN, maar wel huren door een omweg via KPN Call Services. Dit meldt Eneco-woordvoerder Cor de Ruijter. "De capaciteit is er sinds dinsdagavond. We hebben woensdagochtend alles getest en het werkt prima", aldus de Ruijter. "Het netwerk tot aan de modembank van Superweb is nu in orde." De constructie via KPN Call Services is voor Eneco duurder dan het inkopen van capaciteit bij de voormalig monopolist, geeft De Ruijter toe. Hoeveel duurder wil de Eneco-woordvoerder niet zeggen. Nog steeds bezettoon? Abonnees van Superweb, de internetaanbieder die haar klanten tegen 35 gulden per maand laat inbellen op een gratis 0800-nummer, zouden nu minder problemen moeten hebben bij het inbellen. "Als er nu een ingesprektoon is, ligt dat niet aan ons", verklaart De Ruijter. Of er nu inderdaad probleemloos verbinding met Superweb kan worden gemaakt, betwijfelt de Eneco-zegsman. "Superweb heeft 720 modems en hanteert een ratio van 1 modem op 35 gebruikers terwijl 1 op 10 gangbaar is", weet De Ruijter. "Wanneer meer dan 720 abonnees verbonden zijn krijgt nummer 721 geen gehoor." De regeling met KPN Call Services zal Eneco zo lang als noodzakelijk volhouden. Zodra er interconnectiecapaciteit beschikbaar komt, stapt het bedrijf daarop over.