Capgemini zet de lopende gesprekken waarin een groep van 400 werknemers gevraagd wordt om loonsverlaging door. Het bedrijf noemt het essentieel voor de continuïteit van zijn werkgelegenheid om de marktwaarde van werknemers te toetsen.

De ICT-dienstverlener gaat de toetsing zelfs standaard eenmaal per jaar doen als onderdeel van reguliere beoordelingsgesprekken, zo schrijft het Capgemini-management in een reactie op de brandbrief van de groep werknemers. Die verzochten hun werkgever maandag met klem om alle plannen tot salarisreductie terug te draaien. CEO Jeroen Versteeg reageerde nog dezelfde dag dat de massaal verzonden e-mails “niet acceptabel als communicatievorm" binnen het bedrijf.

Marktwaarde toetsen

"Capgemini herkent zich niet in het beeld dat de ondertekenaars zowel in de brief als in de media schetsen van het HR beleid zoals Capgemini al vele jaren succesvol uitvoert: toekomstgericht, op basis van individueel maatwerk en met een sterke focus op persoonlijke ontwikkeling", schrijft het Capgemini-management.

De ICT-dienstverlener vergelijkt werknemers jaarlijks met vergelijkbare collega's binnen Capgemini. In 2012 heeft het bedrijf besloten deze in de brief genoemde “kalibratie" uit te breiden met "marktwaardeperspectief". De brief stelt: “Centraal hierin staat het realiseren van een goede balans tussen marktwaarde en beloning." Deze marktwaardetoets word een regulier onderdeel van het jaarlijkse beoordelingsproces.

'Flexibilisering van het loon'

Vakbond CNV Dienstenbond noemt de beslissing flexibilisering van het loon. “Het bepalen van iemands marktwaarde, zoals Capgemini beweert tot op de procent nauwkeurig te kunnen doen, is onmogelijk. Wat is straks nog een contract waard bij Capgemini? Dit is flexibilisering van het loon en wat betreft demotie een heel nieuw beleid", aldus CNV-bestuurder Afshin Towidi in een eerste reactie.

De CNV benadrukt dat Capgemini op dit moment een gezond bedrijf is. De vakbond is van mening dat de ICT-dienstverlener deze nieuwe koers vaart om zijn winstmarge te verhogen en dat de marktwaardetoets wel degelijk wordt gebruikt als kostenbesparing.

Pijnlijk proces

Bij de jaarlijkse beoordeling krijgt een werknemer twee keuzes. Naast de aanpassing van het salaris is dat bijscholing. Het is niet duidelijk wanneer welk traject wordt ingezet en wat er gebeurt wanneer een van de 400 werknemers het verzoek tot salarisvermindering weigert.

Capgemini "is zich bewust" van het feit dat dit voor een aantal collega's "een pijnlijk proces" kan zijn. Toch is het bedrijf voornemens om door te gaan op de ingeslagen weg. Het management laat weten dat een aantal medewerkers inmiddels akkoord is gegaan met een aanbod voor een lager salaris of deelname aan een ontwikkeltraject. Daarnaast zouden zo'n 100 medewerkers al salarisverhoging hebben gekregen in lijn met hun marktwaarde.