Het grote publiek loopt nauwelijks warm voor initiatieven rond CO2-reductie. Met een wedstrijdelement en teamopdrachten denkt oprichter Jason Karas van Carbonrally de boodschap wel over te kunnen brengen.

Carbonrally stelt uitdagingen die spelers en teams op zich kunnen nemen. De impact wordt daarbij direct vertaald naar herkenbare waarden: als 94 mensen hun autobanden steviger zouden oppompen, kan met de energiebesparing een huishouden een dag lang van elektriciteit worden voorzien. Andere uitdagingen zijn een week lang gefilterd kraanwater drinken in plaats van flessenwater en het vervangen van drie normale gloeilampen door energiezuiniger fluorlampen.

Dat teamactiviteiten met een competitief element geen duidelijk doel nodig hebben, blijkt wel uit het succes van WhatPulse, waarbij het erom gaat zoveel mogelijk toetsaanslagen en muisbewegingen te maken. De teams die na de softlaunch van Carbonrally de milieu-uitdaging aangaan, bevinden zich voornamelijk in de VS, blijkt uit een wereldkaart op de website waarbij staafdiagrammen laten zien welke teams de meeste CO2 hebben bespaard.

Google is daarbij sterk vertegenwoordigd met twee kantoren in de top drie. Carbonrally is niet de eerste website die gedragsverandering rond CO2-reductie teweeg wil brengen, maar de meeste gaan niet veel verder dan een calculator waarmee je de energiebesparing kunt berekenen.