Het gaat hier om zo'n 50 duizend websurfers die voor zestig gulden per maand een abonnement op Casema's 'Wanadoo Basic'-pakket hebben. Deze klanten klagen vooral over trage verbinding met het wereldwijde web die regelmatig onder de snelheid van een conventionele telefoonverbinding duikt. De problemen doen zich voor in een aantal gemeenten waaronder Breda, Delft, Den Haag, Rijswijk, Soest en Utrecht. Omdat Casema weigerde de klanten schadeloos te stellen riep de Consumentenbond hen twee weken geleden op om een kwart van het abonnementsgeld niet te betalen. "Nu vaststaat dat Casema onvoldoende presteert en niet voldoende zal gaan presteren, heeft de consument het wettelijke recht om een deel van de betaling op te schorten", zo verklaarde de Consumentenbond toen. Casema en de Consumentenbond hebben afgesproken dat de kabelexploitant op dinsdag 4 juli met een 'concreet plan voor financiële compensatie' komt. De Wanadoo Internet Gebruikers Groep (Wigg) is met een financiële tegemoetkoming alleen niet tevreden. "Ook als Casema geld terugstort zijn de problemen nog niet opgelost", zegt R. Nyns, voorzitter van de Wigg in de Volkskrant. "In een e-mail heeft het bedrijf zijn klanten gemeld dat het kwaliteitsniveau niet zal verbeteren, terwijl de technieken daarvoor wel beschikbaar zijn. Tegelijkertijd adviseren ze een duurder abonnement van 90 gulden per maand. Dat zijn struikroverspraktijken." Zowel Casema als de Consumentenbond weigeren om inhoudelijke informatie te verschaffen over het verloop van de onderhandelingen. Als het voorstel van Casema in de ogen van de Wigg onvoldoende is, overweegt de vereniging juridische stappen.Eerdere relevante berichten: Consumentenbond draait duimschroeven op Casema aan (14 juni 2000) Zware mailbom dupeert kabelinternetters Wanadoo (25 januari 2000) Wanadoo Cable-gebruikers zien doorbraak bij Casema (07 december 1999) EuroNet komt met 'gratis' Wanadoo (27 mei 1999)