Catch the Chicken - dat er ook al was voor Quake II - is eigenlijk gewoon een deathmatch-variant, maar dan wel een heel bijzondere. Eén van de spelers draagt namelijk een kip bij zich. Daarvoor krijgt hij punten, dus de andere deelnemers moeten hem zo snel mogelijk zien te fraggen. Lukt dat, dan gaat de kip over in de handen van de speler die het beslissende schot loste.

Extra handicap voor degene die het gevogelte in zijn bezit heeft, is natuurlijk het feit dat hij geen wapen kan gebruiken. Hij heeft zijn handen immers al vol met pluimvee. Het komt voor de kippenzeuler dan ook vooral op running and hiding aan.

Inmiddels is de eerste versie van het modje verschenen. Je kunt het 740 Kb kleine zipbestand downloaden op de Catch the Chicken-site. Houd er wel rekening mee dat het hier om een alpha-versie gaat, die waarschijnlijk van de bugs aan elkaar hangt. Bovendien bevat de mod alleen nog de free-for-all-spelmodus, overigens wel met botsupport.

In een later stadium komt daar ook nog een teamplay-variant bij. Bij die spelvorm zorgen de medespelers van de kippenbezitter voor bescherming, waarbij ze de beschikking krijgen over een eierschieter. De kip zorgt uiteraard voor de munitie.

Inmiddels hebben wij de mod even geprobeerd, en we garanderen je flink wat lol. Het 'kippenmodel' is nog niet erg gedetailleerd, maar is toch zeker als zodanig herkenbaar. Handig tijdens het spelen is dat je door goed te kijken en te luisteren kunt ontdekken waar de kip - en dus zijn eigenaar - zich bevindt. Het dier kakelt er namelijk voortdurend flink op los, en laat ook een spoor van veren achter.

Veel zit er nog niet in de mod, maar deze alpha-versie is nu al vreselijk leuk. Laten we hopen dat de makers op deze weg doorgaan, en dat de mod in de toekomst nog wordt uitgebreid met speciale maps en skins (bijvoorbeeld een boer!). Nu al echter is Catch the Chicken prima speelbaar en vooral heel erg onderhoudend.

Overigens heb je voor CTC wel versie 1.17 van Quake III nodig. Mocht je die nog niet hebben, klik dan even hier.