Aanleiding is de verplichting van studenten om altijd in en uit te checken met hun OV-chipkaart, terwijl ze reizen op een abonnement. Doen ze dat niet dan riskeren ze in bus, tram of metro een boete van 35 euro.

Handhavingsverzoek gehonoreerd

Vijf rechtenstudenten is de invoering een doorn in het oog, onder meer omdat de reisgegevens zeven jaar lang worden bewaard. Daarom vragen ze in een zogenaamd handhavingsverzoek (pdf) het CBP om in te grijpen. Dat heeft inmiddels de studenten laten weten een onderzoek te zijn gestart.

Uit de reactie (pdf) blijkt dat er nu een onderzoek wordt gestart. Doorgaans worden dan vragen gesteld en beslist tot een standpunt of verder onderzoek. Dit gebeurde al eerder in het OV-chipkaartdossier bij het GVB. Toen eiste de privacywaakhond al aanpassing van het systeem.

Mocht blijken dat de opslag van alle reizen in strijd met de wet is dan kan opnieuw een aanpassing in het systeem worden afgedwongen. Ook stellen juridische experts dat opgelegde boetes wel eens met terugwerkende kracht ongeldig kunnen blijken.

Grote database

Eerder werd al duidelijk dat er grote vraagtekens te zetten zijn bij het opslaan van alle reizen van abonnementhouders en deze zeven jaar te bewaren. Volgens Professor Bart Jacobs van de Radbout Universiteit is het prima mogelijk om de gegevensverwerking privacyvriendelijker te regelen. Volgens advocaat, universitair hoofddocent en privacy-expert Gerrit-Jan Zwenne vraagt de wetgever in zo'n geval de verwerking anders te doen.

Inmiddels ontstaat een grote database met reisbewegingen van OV-chipkaart gebruikers. Al worden die los bewaard van de persoonsgegevens, blijken die ook prima te koppelen te zijn. Vorig jaar werd duidelijk dat Justitie al in 2007 gegevens rond reizigers bleek op te vragen.

Zowel Trans Link Systems als het CBP reageerden niet op een verzoek om commentaar.