Het is al realiteit: een nietsvermoedende klant stopt een aan hem toegestuurde cd-rom in zijn computer. Even later gaat de telefoon. De afzender wil weten wat de ontvanger van de presentatie op de cd vond en of ze een afspraak kunnen maken. Direct marketing-bedrijven kunnen uiteraard al veel met mail. Zo kunnen zij in veel gevallen zien of een mailtje daadwerkelijk is geopend. Van de door hen toegestuurde cd-roms wisten zij nagenoeg niets. Hierin is verandering gekomen. De door marketingcommunicatiebureau First Big Agency ontwikkelde techniek - Hot Lead Identifier genoemd - maakt het namelijk mogelijk de exacte respons van een mailing per cd-rom te meten. Hierdoor weet de verzender precies wie en wanneer een verstuurde boodschap leest.

Tijdstip

Zodra de ontvanger de cd-rom in de drive plaatst krijgt de verzender allerlei bruikbare informatie, zoals de naam van de organisatie, de contactpersoon, het mailadres en het telefoonnummer via een pop-up op zijn scherm. Ook het exacte tijdstip van het openen en het ip-nummer wordt vastgelegd. Vanzelfsprekend moeten deze gegevens vooraf in een database worden ingevoerd. Deze gegevens worden gekoppeld aan een uniek nummer. Ook achter een firewall werkt het concept, zo zegt Mathijs Boonstra van First Big Agency. Er wordt gebruikgemaakt van een bestaande technologie: Flash van Macromedia. Op dit moment gebruikt het reclamebureau de techniek zelf al in zijn campagnes om zo opdrachten binnen te halen. Dit werkt volgens de initiatiefnemers wonderwel: "Acquisitie blijkt ineens leuk te zijn." Het bureau wil Hot Lead Identifier ook gaan aanbieden aan andere partijen.