De fusie-euforie in de internetwereld heeft een flinke knauw gekregen. Sommige analisten vragen zich zelfs af of het verkopen van goederen via het net ooit winstgevend zal worden. CDNow en Columbia House moeten zich in ieder geval ernstig herbezinnen op hun toekomst. CDNow en Columbia House kondigden afgelopen zomer met veel tamtam aan dat ze samen verder zouden gaan. Een fusie moest grote voordelen opleveren: internetwinkel CDNow zou profiteren van de grote klantendatabase van Columbia House. Andersom kon deze ECI-achtige platenclub delen in de door CDNow opgedane kennis van het online zakendoen. Dit mooie scenario gaat om verschillende redenen niet door. De belangrijkste is dat Columbia House de afgelopen maanden zeer teleurstellend heeft gepresteerd. Ook de voorspellingen voor het lopende jaar zijn niet gunstig. Het gevolg is een zwakke financiële positie. Wat ook niet heeft meegeholpen is de fusie tussen America Online en Time Warner. Columbia House is gedeeld eigendom van Sony en Time Warner. De muziekpoot van Time Warner – Warner Music Group – wil sinds deze fusie haar aandacht richten op zowel AOL als EMI. Tot slot was de voorgenomen fusie nog altijd onderwerp van een onderzoek van de Federal Trade Commission. Onder bepaalde voorwaarden zou dit overheidsorgaan het samengaan echter wel hebben willen goedkeuren, dus dit kan niet de voornaamste reden zijn geweest voor het afblazen. Op zoek naar nieuwe partners Vooral voor CDNow is de pil bitter. De internetwinkel zal nu op zoek moeten naar een andere partner om overeind te blijven in het e-commercegeweld. Mogelijke partners zijn muziekportals als MP3.com, Listen.com en eMusic. Een schamele troost is dat Columbia House 51 miljoen dollar in CDNow investeert, in ruil voor een belang in het bedrijf. CDNow heeft dit geld hard nodig. Net als andere onlinewinkels zijn de uitgaven van CDNow vele malen hoger dan de inkomsten. Eerder deze week maakte CDNow bekend dat het de marketingkosten met eenderde gaat terugbrengen. Als een typische internetonderneming gaf CDNow vorig jaar de helft van iedere verdiende dollar uit aan marketing. Inmiddels zou de merknaam sterk genoeg zijn. The Wall Street Journal plaatst naar aanleiding van de mislukte fusie vraagtekens bij de toekomst van online handel, en die van de twee bedrijven in het bijzonder. "Als je producten via het web verkoopt, wordt dit dan ooit een winstgevende handel? Het antwoord vanuit de markt is een terugkerend nee", aldus een analist tegenover de zakenkrant. CDNow passeert Amazon Winstcijfers buiten beschouwing gelaten doet CDNow het erg goed. Volgens een onderzoek van PC Data is CDNow in februari zelfs Amazon.com gepasseerd als webwinkel met de meeste klanten. CDNow verkocht in deze maand aan meer dan een miljoen internetters, Amazon moest het doen met 984.000 unieke kopers. Amazon had in dezelfde maand nog wel meer unieke bezoekers: 13,2 tegen 8,2 miljoen. Kennelijk kijkt men bij Amazon en koopt men bij CDNow. De statistieken over februari van Media Metrix en NetRatings moeten nog verschijnen.Eerdere relevante berichten: Webwinkels belanden op keerpunt na feestdagen (21 december 1999)