Volgens Greenpeace heeft de it-industrie vooruitgang geboekt op milieugebied, maar moeten alle zeilen worden bijgezet om echte resultaten te bereiken. De milieulobbyisten presenteerden op de Cebit een onderzoekwaarin de huidige stand van zaken wordt weergegeven.

Veel Europese bedrijven voldoen aan de milieuregels. Vaak zijn producten milieuvriendelijker dan wettelijk vereist is. Volgens Greenpeace kan dat nog veel beter. Om dat te bereiken 'moeten de eisen voor een Energy Star label zeker vijftig procent hoger worden'.

Aandacht voor productieproces

"Het buzzwoord is energiebesparing", zegt een woordvoerster van de milieuorganisatie. "Bedrijven moeten meer aandacht gaan besteden aan het productieproces. Dat doet vaak ook en grote aanslag op het milieu."

Om een beeld te krijgen van de huidige stand van zaken testte Greenpeace de milieubelasting van 37 elektronicaproducten. Veertien bedrijven, waaronder Dell, Hp en Nokia stelden informatie over hun milieuvriendelijkste apparaten ter beschikking. Er werd onder andere gekeken naar desktops en laptops tot mobiele telefoons en pda's.

De focus lag daarbij op het gebruik van chemicaliën, energieverbruik, levensduur, innovatie en marketing. Geen van de apparaten scoorde een voldoende. Er konden maximaal honderd punten gescoord worden die later verrekend werden naar een schaal van tien.

Totaalpakket

Alleen de Sony Vaio TZ11 laptop, de T650i de PliPDA van Sony Ericsson scoorden een vijf. Bedrijven zoals Acer, Apple en Asus stelden geen informatie beschikbaar voor het onderzoek.

Greenpeace wil dat bedrijven aandacht besteden aan alle gebieden van milieubesparing. Op dit moment ligt de nadruk vaak op een of twee problemen. "Pas als producten voldoen aan alle standaarden kan er een echte groene markt ontstaan."

In een gesprek met Webwereld (video) legt Zeina Al-Hajj, campagne coördinator van Greenpeace uit wat er nog moet gebeuren om een echt groene versie van Cebit te realiseren.