Er wordt te weinig geblogd door medewerkers van bedrijven, vindt dr. Willms Buhse, executive director van CoreMedia. Ook wordt er te weinig sociale software gebruikt in het bedrijfsleven stelt hij. Op de Cebit doet hij zijn verhaal.

"Op dit moment zijn werknemers vooral bezig met communicatie via e-mail", zegt Buhse. "Dat is een inefficiënte vorm van communicatie. Vooral als er een groep werknemers bereikt moet worden is het onduidelijk aan wie er precies in de cc-lijst moet staan. Distriubutie van informatie kost op deze manier veel tijd."

Communicatie verbeteren

Door gebruik te maken van blogs en sociale software heeft de ontwikkelaar van 'enterprise 2.0' software naar eigen zeggen het interne e-mailverkeer met twintig procent verminderd. Daarnaast werd de communicatie tussen werknemers verbeterd.

"Een van onze salesmedewerkers was bijvoorbeeld op zakenreis in Moskou", legt Buhse uit. "Toen hij terug kwam schreef hij over zijn ervaringen op ons blog. Een nieuwe ontwikkelaar uit Moskou las zijn blog en kon er direct op reageren. Zij wist niet dat hij in Moskou was geweest. Zonder deze vorm van communicatie waren ze nooit met elkaar in contact gekomen. Nu werkt de ontwikkelaar met behulp van de sales medewerker een concept uit."

Interactie tussen werknemers

Volgens Buhse hebben vooral grote internationale bedrijven profijt van web 2.0 communicatie. Het moet dan wel verder gaan dan bloggen alleen. Door sociale structuren te integreren in 'web 2.0 systemen' kunnen werknemers er bijvoorbeeld achter komen wie dezelfde interesses heeft.

CoreMedia past dit toe door bijvoorbeeld het profiel van de werknemer te koppelen aan de artikelen die hij leest. Automatisch worden in het profiel werknemers getoond die dezelfde interesses hebben. Een eigen stemsysteem à la Digg draagt ook bij aan het relateren van interesses. Volgens Buhse ontstaan er zo discussies binnen het bedrijf die meer kwaliteit opleveren, efficiënter werken mogelijk maken en de innovatie stimuleren.

"Werknemers kunnen op deze manier beter en sneller contact leggen", evangeliseert Buhse verder. "Voor bedrijven zoals Philips zou dit fantastisch zijn. Ze hebben wereldwijd enorm veel werknemers. Op deze manier kunnen er makkelijk contacten worden gelegd."

Handig voor managers

Door een open structuur te hanteren zouden managers meer inzicht krijgen in de ideeën van hun werknemers. Voor werknemers is het volgens Buhse makkelijker zichzelf te profileren en in de kijker te spelen. Managers kunnen vervolgens sneller zien wie geschikt is voor een bepaalde functie of eventuele promotie.

"Uiteindelijk worden de werknemers daar sterker en beter van", zegt Buhse. Volgens hem is het ook een handige manier om het kaf van het koren te scheiden. Als een medewerker geen zin heeft om mee te denken dan is hij 'sowieso de investering niet waard'.

Niet duurder

Van het veelgehoorde argument dat deze web 2.0 activiteiten tijd en dus geld kosten wil Buhse niets weten. "E-mailen kost ook tijd", becommentarieert hij. "Managers moeten vertrouwen hebben in hun kenniswerkers. Ook op kleine schaal is er winst te halen met deze manier van communiceren."

Volgens de sociale software evangelist van CoreMedia, Tobias Baier, maken klanten ook gebruik van de mogelijkheid om direct te kunnen reageren op blogpostings. CoreMedia maakt voor hun web 2.0 strategie gebruik van eigen producten. "We hebben ook negatieve reacties van klanten gehad. Daar zijn we blij mee want daar kunnen we wat mee. Die commentaren laten we overigens gewoon staan", licht Baier toe.

Volgens Baier moet de software zo open mogelijk blijven. Iedereen kan zich bij CoreMedia aanmelden met een OpenID of een Facebook account. "Wij bepalen natuurlijk wie wat kan zien. Sommige artikelen zijn alleen intern te bekijken. Andere voor iedereen", legt Baier uit. "Artikelen kunnen geplaatst worden door medewerkers. Op uitnodiging laten we ook experts en klanten op ons platform toe."

Buhse voorspelt dat er zeker een verandering gaat plaatsvinden in bedrijfsculturen. "Die verandering is al bezig. Buiten werktijd zijn veel medewerkers al bezig met sociale netwerken. Die omslag is niet meer tegen te houden."