Het gewraakte artikel, een studie van de Amerikaanse epidemiologen Richard Clapp en Rebecca Johnson, handelt over het hoge aantal sterfgevallen onder werknemers bij de halfgeleiderfabrieken van IBM. De IBM-werknemers blijken vaker dan gemiddeld aan kanker te lijden. Gasthoofdredacteur Joe LaDou van de University of California wilde het artikel graag opnemen in het novembernummer van 'Clinics in Occupational and Environmental Medicine'. Uitgever Elsevier stond dat echter niet toe. Volgens de uitgever plaatst 'Clinics' geen onderzoek, alleen besprekingen ('reviews'). LaDou bestrijdt dat. Hij heeft de andere auteurs die een bijdrage zouden leveren aan het novembernummer, opgeroepen om het tijdschrift te boycotten. De auteurs hebben massaal gehoor gegeven aan dit verzoek. Veel mensen vermoeden dat IBM druk heeft uitgeoefend op Elsevier om af te zien van publicatie. "Werken in de halfgeleiderindustrie is ongezond, maar als het aan uitgever Elsevier en computergigant IBM ligt, mogen we het niet weten", schrijft Medisch Contact. Medisch Contact wijst erop dat IBM al eerder heeft geprobeerd om de onderzoekers Clapp en Johnson de voet dwars te zetten. 'Big Blue' dreigde met een rechtszaak tegen de wetenschappers. Volgens IBM zouden de gegevens waarvan de onderzoekers gebruikmaken, 'vertrouwelijk' zijn. Dat bleek later niet het geval. IBM en Elsevier ontkennen dat zij het onderzoek buiten de publiciteit wilden houden, zo meldt The Register.