Google heeft Amazon, TripAdvisor en Yelp keihard de duimschroeven aangedraaid nadat die bedrijven klaagden over het stelen van gedetailleerde informatie van de websites van die bedrijven. Dat blijkt uit een lijvig rapport van de Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission, waaruit tevens naar voren komt dat de FTC een intern sterk politiek verdeeld orgaan is dat de praktijken van Google niet echt durft aan te pakken.

De informatie die Google schraapte van de sites van de drie bedrijven behelsde vooral reviews van producten en diensten die door kopers en toeristen werden geschreven aan de hand van hun ervaringen. Toen die bedrijven daarover klaagden, dreigde Google ze uit zijn zoekresultaten te halen. De ruzie speelde zich af in 2012.

Google komt er mee weg

"Het is duidelijk dat Google uit was op het dwingen van Yelp en TripAdvisor een toontje lager te zingen en daar slaagden ze in", schrijft de FTC in het rapport dat in handen is van de Wall Street Journal. Google zegde de FTC uiteindelijk alsnog toe kleine aanpassingen te doen en bedrijven de kans te geven zich af te melden voor een dergelijke manier van het 'verrijken' van zoekresultaten.

De FTC zag nog meer misbruik van Google van zijn machtspositie. Zo verbood de zoekgigant websites die gebruik maakten van de mogelijkheid om bepaalde zoekresultaten op hun website te laten zien, gebruik te maken van de zoekresultaten van anderen. De FTC heeft intern een zware discussie gehad over juridische stappen tegen Google, maar zag daar uiteindelijk vanaf toen Google kleine concessies deed in zijn bedrijfsstrategie.