Dat blijkt uit een enquête van het Rotterdamse onderzoeksbureau MetrixLab onder 1350 internetgebruikers. Van de abonnees van kabelinternetprovider Chello denkt 15 procent erover om over te stappen naar een andere internetprovider. Tweederde van de Chello-gebruikers stelt in ieder geval voorlopig klant van het bedrijf te zullen blijven. Bij Planet Internet, XS4ALL en 'gratis' internetaanbieders Freeler en Zonnet geeft een kwart van de abonnees aan dat zij wellicht een andere provider gaan zoeken. Volgens MetrixLab is dat een 'relatief goed resultaat'. Helemaal verrassend is het overigens niet dat een aanbieder van kabelinternet als Chello als de provider uit de bus komt waarvan abonnees het minst geneigd zijn over te stappen. Chello is in haar dekkingsgebied de enige aanbieder van internet via de kabel en wie eenmaal aan de constante verbinding van kabelinternet gewend is, zal niet snel terugwillen naar inbellen via de telefoonlijn. MetrixLab onderzocht verder hoe abonnees de snelheid van de verbinding en de kwaliteit van de helpdesk van hun provider beoordelen. Daarbij maakte het bureau een onderscheid tussen aanbieders van breedbandinternet en van 'regulier' internet via de telefoonlijn. Chello komt wat betreft snelheid opnieuw uit de bus als de provider met de meeste tevreden klanten (65 procent). Bij Sonera Plaza, eveneens aanbieder van breedbandinternet, is meer dan de helft van de abonnees tevreden over de snelheid. Onder de niet-breedband internetaanbieders haalt XS4ALL de beste score. Net als bij Sonera vindt meer dan de helft van de abonnees de verbinding snel tot zeer snel. Planet Internet beste helpdesk Wat betreft de kwaliteit van de helpdesk leggen de breedbandaanbieders het af tegen de 'ouderwetse' internetproviders. Meer dan 30 procent van de abonnees van Chello en Sonera is niet te spreken over de dienstverlening. De abonnees van Planet Internet zijn het meest te spreken over de kwaliteit van de helpdesk. Van de ondervraagde abonnees is 52 procent tevreden en geeft 40 procent een neutraal antwoord. Volgens het onderzoeksbureau is dit resultaat voor de KPN-dochter 'essentieel', omdat 'maar liefst een kwart van de abonnees van Planet Internet een goede klantenservice van primair belang vindt'. XS4ALL, eveneens eigendom van KPN, neemt een tweede positie in met 45 procent tevreden abonnees en 42 procent neutraal. World Online sluit de top drie af. Van de WOL-internetters is 34 procent tevreden over de dienstverlening van de provider en geeft 58 procent een neutrale beoordeling. MetrixLab ondervroeg klanten van Chello, Freeler, Het Net, MyWeb, Planet Internet, SoneraPlaza, SuperWeb, Wanadoo, World Online, XS4All en Zonnet.