Dat is het belangrijkste resultaat van onderhandelingen tussen UPC en de Consumentenbond die dinsdag zijn gevoerd. Naast teruggaaf van abonnementsgeld zal UPC 'op korte termijn' duidelijk maken wat Chello-klanten wel en niet kunnen verwachten van de internetdienst.

De betaling van 44,50 gulden is een eenmalig gebaar en geldt alleen voor klanten uit gemeenten waar vóór 1 november overlast is geweest. UPC noemt deze de 'historische probleemgebieden'. Het gaat om 24 gemeenten in Friesland, Gelderland en Flevoland. Klanten in gemeenten waar nu problemen zijn met internet via de kabel krijgen per 1 oktober 15 gulden per maand korting op het abonnementsgeld. "In totaal kost dit UPC 1,5 à 2 miljoen gulden", zegt woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond.

UPC komt uiterlijk 1 december met een nieuwe beschrijving van haar internetdienst. Hierin zal duidelijk worden gemaakt dat UPC snel internet kan leveren, maar dat de werkelijke snelheid afhangt van meerdere factoren. Het bedrijf zal duidelijk aangeven dat er geen snelheidsgaranties kunnen worden gegeven. Reclame-uitingen van het kabelbedrijf en internetdochter Chello zullen worden aangepast aan de nieuwe dienstomschrijving.

Daarnaast heeft UPC beloofd een gecertificeerde testmethode in te voeren om duidelijkheid te geven over de prestaties. Een onafhankelijke instantie zal hierop toezichthouden. Klanten die niet akkoord gaan met de nieuwe opzet van Chello kunnen zonder kosten opzeggen, met teruggave van eventuele aansluitkosten.

Vaststelling van de probleemgemeenten wordt door UPC samen met de Consumentenbond gedaan. Iedere maand wordt een nieuwe lijst opgesteld. Deze zal gebaseerd zijn op de meetresultaten van de gebruikersverenigingen en op klachten van gebruikers.

Dit bericht is gewijzigd om 18.13 uur. Er is extra informatie toegevoegd.