De partijen bereikten woensdagmiddag een akkoord, zo melden UPC en de Consumentenbond in afzonderlijke persberichten. Met ingang van het nieuwe jaar zal UPC haar kabelinternetdienst Chello in advertenties niet langer aanprijzen met de termen 'supersnel' en 'altijd online'. Chello zal het voortaan laten bij de stelling dat de snelheid van de verbinding 'gemiddeld hoger zal liggen dan die van een analoge of ISDN-telefoonlijn'. Klanten krijgen meer helderheid over wat zij wel en niet van Chello mogen verwachten, aldus de Consumentenbond. Met de nieuwe productomschrijving kan de bond naar eigen zeggen ook beter controleren of de provider haar beloften waarmaakt. Vorige week werd het overleg tussen de Consumentenbond en Chello nog opgeschort. "Dat had meer te maken met de te volgen procedure dan met de inhoud van de gesprekken", zo zegt Ewald van Kouwen, woordvoerder van de Consumentenbond. De belangenorganisatie is content met de overeenkomst. "Wij zijn natuurlijk pas echt tevreden als Chello een objectief meetsysteem heeft geïnstalleerd. Maar we zijn nu overeengekomen dat dat per 1 mei volgend jaar wordt ingevoerd en dat vinden we een redelijke termijn", aldus Van Kouwen. Het vaststellen van de probleemgebieden waar klanten geld terug kunnen krijgen, zal tot die tijd gebeuren aan de hand van de snelheidsmetingen van gebruikersgroep Coax en de klachten die de Consumentenbond, het tv-programma Radar en UPC zelf ontvangen. Voorlopig geen datalimiet UPC gaat excessieve gebruikers benaderen met het aanbod over te stappen op een zakelijk abonnement. "De Acceptable Use Policy moet er voor zorgen dat klanten van het internet gebruik kunnen maken zonder dat ze daarbij gestoord worden door andere chello-gebruikers", aldus UPC in het persbericht. Het kabelconcern is op dit moment in gesprek met partijen die het verbruik van de Chello-abonnees kunnen meten, aldus woordvoerder Joe Simmons. "Als we eenmaal een meetsysteem hebben, zullen we wel een datalimiet vaststellen. Maar die zal voor het merendeel van de gebruikers geen consequenties hebben." De woordvoerder wilde nog niet zeggen waar Chello de lat zal leggen. Alle Chello-gebruikers worden de komende weken per e-mail geïnformeerd over de nieuwe productomschrijving. Klanten die het niet zien zitten, kunnen kosteloos opzeggen en krijgen hun eventueel betaalde inschrijfgeld terug. "Maar dat zal niemand doen, want we hebben een prima product", aldus Simmons. UPC en Chello claimen de afgelopen weken maatregelen te hebben genomen waardoor de snelheid van de verbinding sterk is toegenomen. Ook de Consumentenbond stelt dat uit de snelheidsmetingen en klachtenanalyses van de bond blijkt dat de kabelinternetprovider 'nog slechts in enkele gebieden onder de maat presteert'.