Volgens UPC-woordvoerder Joe Simmons is het voor het eerst sinds drie jaar dat er een prijsverhoging wordt doorgevoerd. "Wij vinden 99 gulden een reële prijs voor het geboden product. Ook als je het vergelijkt met ADSL-diensten, waarmee wij concurreren", zo zegt Simmons. Simmons voegt toe dat de prijsverhoging voor Chello niet te vermijden is. "We hebben de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in Chello. Willen we de huidige kwaliteit handhaven, dan is een prijsverhoging noodzakelijk." Gebruikersgroep COAX is minder te spreken over de aankondigde abonnementsprijsverhoging en heeft naar eigen zeggen hiertegen 'hevig geprotesteerd'. "Chello wordt 11 procent duurder zonder dat daar een aantoonbare verbetering van het product tegenover staat. Het is zeldzaam dat een internetprovider zijn prijzen zodanig verhoogt. Alleen een provider die slechts een zeer beperkte concurrentie te vrezen heeft kan zich zo'n prijsverhoging veroorloven", aldus COAX in een verklaring. Hans Ronhaar – voorzitter van COAX – is verrast door de aankondiging van Chello. "We werden voor een voldongen feit geplaatst. We hadden nu gehoopt dat het nu eindelijk goed ging met een goed product en dat er rust zou komen. Maar nee, wegens de financiële problemen bij Chello moet de prijs omhoog", aldus Ronhaar. Abonnees van Chello ontvangen dinsdag of woensdag een brief in de bus met de aankondiging van de prijsverhogingen, zodat ze eventueel nog voor 1 april hun abonnement kunnen opzeggen mochten ze de verhoging onacceptabel vinden. Meetsysteem waarschijnlijk vertraagd
In december van het vorig jaar kondigde UPC aan dat er in mei een 'objectief meetsysteem' voor Chello-gebruikers zou komen. Zware gebruikers zouden hiermee moeten kunnen worden aangepakt. Het is echter bijzonder twijfelachtig of de deadline van 1 mei wel wordt gehaald. Simmons kan niet aangeven wanneer het meetsysteem er wel zal komen.

Eerdere relevante berichten:
UPC: crisis rond Chello is bezworen (12 december 2000)
Chello stelt zich voortaan bescheidener op (06 december 2000)