Daartoe introduceert de Chinese overheid nieuwe wetgeving die op 30 maart van kracht moet worden. Onder de nieuwe regelgeving is het alleen nog maar toegestaan om commerciële mail te sturen naar mensen die daar toestemming voor hebben gegeven. Daarnaast moet in het onderwerp van commerciële mails staan dat het een advertentie betreft. Dat meldt het Chinese staatspersbureau Xinhua.

Spammers kunnen bestraft worden met een boete van maximaal 30.000 yuan (3150 euro). De Chinese overheid kan de licentie intrekken van bedrijven die ongevraagde commerciële mail versturen. Opmerkelijk is dat de Chinese autoriteiten ook mails met virussen en geruchten als spam kwalificeren.

Nu steeds meer Chinezen gebruikmaken van internet, wordt ook spam een steeds groter probleem. Volgens Wang Xiujun van het Chinese ministerie van de Informatie-industrie bestaat 60 procent van de Chinese mail uit spam.

China is na de Verenigde Staten het land dat het meeste spam verstuurt, zo blijkt uit een overzicht van Sophos. Door het ontbreken van antispamwetgeving is China de laatste jaren een geliefd toevluchtsoord geworden voor verzenders van spam. Voor sommige buitenlandse internetaanbieders is dat de afgelopen jaren reden geweest om alle Chinese mail te blokkeren.