Het Chinese bedrijf Unicom heeft zijn mobiele internetdienst Redberry genoemd, een verwijzing naar de bekende Blackberry en de rode kleur die symbool staat voor China.

Het moment van de lancering van Redberry is niet toevallig. Research in Motion (RIM) is met concurrenten van Unicom in gesprek om de Blackberry-dienst ook in China te introduceren. Of de gelijkenis tussen de namen problemen oplevert, wilde een woordvoerder van RIM nog niet zeggen.

Met de Redberry-dienst zijn gebruikers in staat mobiel e-mails te verzenden en ontvangen tot maximaal vijfduizend woorden. Ook kunnen bijlagen worden meegestuurd van hooguit 100 kilobyte.

Het standaard Redberry-abonnement, dat omgerekend net iets meer dan 0,50 euro per maand kost, voorziet in een mailbox 5 MB. Elk mailtje dat verzonden wordt, kost 3 eurocent. Berichten ontvangen is gratis.

Ook bestaat er een duurder abonnement. Voor drie euro per maand krijgt de gebruiker een mailbox met een capaciteit van 200 MB. In dat geval zijn de eerste honderd mailberichten die verzonden worden gratis. Elk mailtje extra kost vervolgens omgerekend één eurocent per stuk.