Een aanvankelijk weinig belangrijke melding over taalfouten en verkeerd gespelde karakters in Chinese sms-berichten verstuurd met een Nokia-telefoon, heeft een andere wending genomen. Een groep Chinese consumenten heeft nu een officiële klacht ingediend tegen het Finse bedrijf dat meer dan eenderde van alle mobiele telefoons ter wereld verkoopt.

Aanleiding voor de klacht is de melding van een individuele consument eind mei, dat mobiele telefoons van Nokia verkeerde Chinese karakters verzenden in sms-berichten. De consument, een voormalig leraar Chinees, had naar eigen zeggen meer dan 30 taalfouten ontdekt in de sms-engine van Nokia telefoons. Volgens de man schaden de taalfouten zowel de belangen van de Chinese consument als van de Chinese taal.

Volgens berichten in de Chinese media ontkent Nokia dat er iets mis is met haar versie van de Chinese taal zoals die in de sms-berichten gebruikt wordt. Het bedrijf weigert dan ook tegemoet te komen aan de eis van de groep of haar telefoons terug te roepen en te updaten. Onlangs sloot Nokia met een Chinese partner nog de grootste overeenkomst in zijn bestaan voor het leveren van mobiele telefoons.