Dit ondervond een groep onderzoekers van de Harvard Law School die 200.000 websites hebben getest. Na acht maanden zijn ze tot de conclusie gekomen dat China de toegang tot ongeveer 19.000 sites blokkeert, schrijft de BBC. Doel van het onderzoek was om erachter te komen welke maatstaven China hanteert bij de internetcensuur. Websites over onderwijs, buitenlands nieuws en gezondheidssites blijken vaak ontoegankelijk te zijn. Daarentegen zijn pornosites wel vaak openbaar. Volgens de testgroep waren alleen de adressen van Playboy en Penthouse geblokkeerd, maar niet die van Hustler Magazine en Whitehouse.com. China blijkt maar 13,4 procent van de expliciete sekssites te weigeren. Bij de nieuwssites werden onder meer de BCC, The Washington Post, The los Angeles Times, Time Magazine en CNN vaak tegengehouden. Ook grote onderwijsinstellingen en gezondheidsorganisaties zoals Amnesty International en Aids Healthcare Foundation, Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de Columbia University werden geblokkeerd.

Proxy servers

De testpersonen gebruikten diverse methoden om sites vanuit China te bekijken. Zo werd er bijvoorbeeld via een internationale telefoonverbinding ingebeld bij een Chinese internetprovider. Later werd er contact gelegd met open proxy servers in China. Doordat veel sites op routerniveau geblokkeerd worden, waren bijna alle `verboden' sites helemaal ontoegankelijk, zelfs als er maar een klein beetje verboden informatie op staat. In september werd de toegang tot zoekmachines als Google en Altavista geblokkeerd. Gehoopt werd dat de Communistische partij op het partijcongres van enkele weken terug de regels zou versoepelen.