De krant The Beijing News eist 400.000 dollar schadevergoeding van de populaire Chinese internetsite Tom.com. Deze site zou sinds 2003 meer dan 25.000 artikelen en foto's zonder toestemming hebben overgenomen.

De krant zou de internetsite al in oktober hebben gedaagd. Waarschijnlijk komt de zaak binnenkort voor de rechter, aldus de International Herald Tribune.

Volgens advocaat Yu Guofu, die gespecialiseerd is in intellectueel eigendom komt de rechtszaak voort uit de felle concurrentie. "In Beijing zijn zeven of acht grote kranten die veel lezers kwijtraken aan internetsites."

Het op internet doorplaatsen van nieuws uit kranten heeft al eerder tot ruzies geleid. Zo klaagde de Belgische auteursrechtenorganisatie Copiepresse eerder Google News en MSN aan wegens het publiceren van artikelen uit Frans- en Duitstalige Belgische kranten. In de zaak tegen Google won Copiepresse. MSN nam zelf al maatregelen om een rechtszaak te voorkomen.