Google heeft beloofd dat zijn webbrowser Chrome er ook komt voor Mac OS X en Linux. De ontwikkeling van uitvoeringen voor die besturingssystemen heeft toch iets meer voeten in de aarde dan verwacht. Dat blijkt uit een antwoord van ontwikkelaar Ben Gooder van Google op de vraag waarom het Chrome-team geen cross platform UI tools gebruikt, zoals Qt. Dat zou ontwikkeling voor verschillende platformen juist makkelijker hebben gemaakt.

Cross-platform

Gooder vertelt echter dat de Chrome-ontwikkelaars dergelijke tools juist hebben vermeden. Cross platform tools geven je een snelle start op verschillende platformen, “maar als je een beetje dieper gaat, dan blijkt het allemaal wat problematischer te zijn. Je applicatie ‘spreekt ineens met een vreemd accent’”, schrijft hij.

Daarnaast vormen de frameworks van die tools een beperking. Je kunt dan niet de diepere mogelijkheden van de verschillende besturingssystemen benutten, stelt de Google-techneut. “Je bent beperkt tot de algemene deler van wat alle platformen ondersteunen.”

Geen Windows-kloon

Hij vertelt dat de Chrome-makers aanvankelijk dachten dat een Windows-kloon voldoende zou zijn voor Linux. “Mits het prestatieniveau van de applicatie zelf uitstekend is.” Uiteindelijk is er toch besloten om Chrome voor Linux te bouwen worden met de toolkit GTK+ voor user interfaces.

Voor de Mac is een Windows-kloon al helemaal niet acceptabel, vervolgt Gooder. Daar heeft hij dan ook nooit aan gedacht. Bovendien zijn er voor de Mac behoorlijk geavanceerde API’s (application program interfaces) voor de ontwikkeling van de user interface. Dat de versie voor de Mac al flink onderweg is, blijkt weer uit een andere post.

Bron: Techworld.