Er komen vooral veel klachten binnen van gebruikers met een TP-Link-router (en dan vooral de TP-Link C7), maar ook Netgear, Linksys en ASUS-routers kunnen te maken krijgen met de bug. Dit is overigens geen router-probleem, maar een configuratiefout van de Google-apparaten.

Google-apparaten met een "Cast"-functie, zoals de Chromecast en Google Home, zenden verschillende DNS (MDNS)-packets om de verbinding actief te houden. Het is de bedoeling dat deze apparaten daarmee stoppen als zij in een slaapmodus verkeren.

"Deze packets worden normaal gesproken verstuurd met een interval van 20 seconden, we hebben echter ontdekt dat de apparaten soms een grote hoeveelheid packets sturen in een korte tijd. Dit gebeurt als het apparaat uit de slaap-modus komt. In sommige gevallen worden er meer dan 100.000 packets verstuurd in een korte tijd," aldus een TP-Link-onderzoeker. "Hoe langer het Google-apparaat in slaap modus is geweest, hoe langer en groter de packet-waterval is, als dit lang genoeg doorgaat, kan dit het geheugen van de router vullen en in sommige gevallen laten vastlopen." De router zal dan dus opnieuw moeten worden opgestart.

Verschillende Reddit-gebruikers hebben opgemerkt dat verschillende routers geen congestion control hebben waardoor dit probleem voor wegvallende wifi-verbindingen zorgt of vastlopende routers.

Hoewel de fout dus duidelijk bij Google ligt, hebben verschillende fabrikanten een patch uitgebracht die het probleem in elk geval aan de routerkant oplost totdat Google zelf met een officiële patch komt voor alle apparaten met een "cast"-feature. Google is op de hoogte van het probleem en werkt inmiddels aan een patch.

Ondertussen kunnen gebruikers met een WRT32-series Linksys-router hier een patch downloaden en gebruikers met een Netgear-router kunnen hier terecht voor een gepatchte beta-versie. TP-Link-eigenaren klikken op deze link voor een beta-versie van de C7-firmware.