Google liet over het laatste fiscale kwartaal een winstcijfer (3,2 miljard dollar) zien dat 16 procent hoger was dan dat van vorig jaar, maar blijft daarmee achter bij de verwachtingen van analisten. Ook de toegenomen omzet van +19 procent (naar 14,11 miljard dollar), was niet genoeg om analisten tevreden te stellen. Voorgaande twee kwartalen steeg de omzet namelijk harder (+22 procent).

De mindere resultaten zijn vooral te wijten aan scherp dalende prijzen voor advertenties. Die zouden vooral veroorzaakt worden door het toegenomen verkeer via mobiele apparaten en een afname in desktopgebruik. Op mobiele platforms klikken consumenten minder vaak advertenties naast zoekresultaten aan. De prijzen voor advertenties dalen al sinds eind 2011 en dat baart analisten zorgen, net als de nog steeds door verliezen geplaagde Motorola hardwaredivisie.

Microsoft: pc-crisis en Bing drukken winst

Ook Microsoft maakte veel omzet en winst, maar stelde investeerders toch teleur. Beide cijfers ($ 19,9 miljard omzet en $ 4,97 miljard winst) blijven procenten achter bij de verwachtingen. Microsoft heeft last van de tegenvallende pc-verkopen en maakt verlies bij de divisies entertainment (Xbox, Windows Phone, Skype) en online services (Bing). De zakelijke software en servertak van het bedrijf deden het wel beter dan verwacht.

Dat Microsoft voor 900 miljoen dollar minder Surface RT-tablets heeft verkocht dan aanvankelijk begroot, was de meest opvallende constatering in het cijfercircus. De door een ARM-chip aangedreven tablet draait als enig apparaat in de markt Windows RT, een aangepaste, lichtere versie van Windows 8. Vorige week schroefde Microsoft de prijzen voor de Windows RT al flink omlaag.