Cisco zegt niet tegen de overname op zich te zijn, maar wil dat de Europese Commissie meer voorwaarden stelt aan die overname. Het bedrijf vindt dat er meer garanties moeten worden afgedwongen op betere, op standaarden gebaseerde interoperabiliteit van Skype, waardoor de diverse videocommunicatieplatforms met elkaar kunnen werken. “En om te vermijden dat één bedrijf in staat is om de toekomst van videocommunicatie te domineren."

Waardering voor Microsoft

Cisco zegt de stap naar het gerechtshof niet lichtvaardig te nemen. “We respecteren de Europese Commissie en waarderen Microsoft als klant, leverancier, partner en concurrent", schrijft Marthin de Beer, een van de topmannen van Cisco, op zijn blog. Cisco wordt bijgestaan door de Europese VoIP-serviceprovider, die eveneens beroep tegen de beslissing van de Europese Commissie heeft aangetekend.

Cisco zegt te streven naar een wereld waarin videocommunicatie “net zo makkelijk en zorgeloos" wordt als e-mail. Waarin het dus niet uitmaakt welke software wordt gebruikt. “Het maken van een video-naar-video belletje moet net zo makkelijk worden als het draaien van een telefoonnummer." Maar, zo zegt het bedrijf, de realiteit is anders. Videobellen kan op dit moment alleen naar iemand die hetzelfde softwarepakket gebruikt.

Cisco wil toegang tot Skype

Cisco benadrukt dat dat de reden is voor het beroep tegen de beslissing van de Europese Commissie. “In het belang van de klanten is het nodig dat programma's onderling kunnen communiceren, en dan speciaal die van Microsoft/Skype en de Cisco-producten." Maar Cisco denkt dat de 700 miljoen gebruikers van Skype worden 'opgesloten' in het Microsoftplatform.

Cisco heeft in de afgelopen tien jaar veel geïnvesteerd in videobellen, maar Skype is dominant geworden in die markt. Cisco heeft naast eigen ontwikkelde producten onder meer videoconferencingbedrijven WebEx overgenomen in 2007 en Tandberg in 2010.