De Amsterdam Arena was de afgelopen twee dagen het speelveld van de Cisco Expo 2007, een netwerkconferentie voor klanten en partners van het bedrijf. Thema van het evenement: The Human Network. Want ook al zien klanten Cisco vooral als infrastructuur- en hardwareleverancier, de overname van WebEx wijst op een verbreding, onder andere in de richting van software as a service (SaaS).

CEO John Chambers beweerde in juli zelfs dat Cisco zal uitgroeien tot een softwarebedrijf. Volgens Phil Smith, vicepresident Technology & Corporate Marketing European Markets maakt het de gemiddelde gebruiker inderdaad niet meer uit welke fabrikant de hardware gemaakt heeft.

Smith was een van de aanwezigen op een persbijeenkomst, waarin werd uitgelegd welke invloed de acquisitie van WebEx in Nederland zal hebben.

Cisco krijgt in ieder geval te maken met een nieuw distributiemodel en een nieuw type klanten: WebEx hanteert een direct verkoopmodel en is sterk bij kleine en middelgrote bedrijven. De directe verkoop zal blijven bestaan, maar er zal in toenemende mate worden doorverwezen naar het partnernetwerk, dat ook training en ondersteuning kan verzorgen.

Tot volgend jaar juli is Nederland een van de elf pilotlanden, waarbij in totaal zeventig partnerbedrijven meedoen. Volgens vicepresident EMEA Bert van der Zwan was de overname van WebEx noodzakelijk: "Als WebEx zelfstandig was gebleven, zouden we over twintig jaar niet meer bestaan. Het spel wordt gespeeld tussen drie spelersgroepen en Cisco was daarbij de partner die het best onze visie begrijpt. Met unified communications zijn ze verder dan bijvoorbeeld HP."

Toch is WebEx geen kleintje: het heeft in de markt voor online samenwerking een marktaandeel van 60 procent, met concurrent Microsoft op ruime afstand (25 procent).