Een van de gevolgen hiervan is dat veel meer consumenten in aanraking zullen komen met netwerkgestuurde diensten, zonder hier weet van te hebben.

Cisco wil een graantje uit die lucratieve markt meepikken en zal zich daarom nadrukkelijker gaan richten op de consumentenmarkt.

Tijdens de presentatie van Cisco-directeur John Chambers op de Consumer Electronics Show was dit maar al te duidelijk. Het podium waar de directeur zijn toespraak gaf, was opgeleukt met een nagebouwde woonkamer, kinderkamer, werkplek en auto.

"Hoewel we marktleider zijn in de zakelijke markt, zijn er slechts 81 miljoen consumentenapparaten [van Cisco, red.]", aldus Chambers tijdens zijn toespraak.

Momenteel komt zo'n 10 procent van de omzet van Cisco uit de consumentenmarkt. Dit moet echter snel meer worden. Een van de motoren achter deze verwachte groei is de convergentie van data, spraak en video.

"Video is een killerapplicatie, maar staat niet op zichzelf", meent de topman. Volgens Chambers zullen technologie├źn met elkaar samenwerken zonder dat de gebruiker er iets van merkt.

"Netwerken spelen een centrale rol in onze samenleving", zei Coks Stoffer, directeur van Cisco Nederland, eerder al tegen Techworld. "Iedereen maakt daarbij deel uit van verschillende groepen, zoals collega's, vrienden en familie. Internet stelt ons in staat om met al die groepen te communiceren en samen te werken."

Volgens Stoffer kan internet dan ook worden gezien als een netwerk van mensen. Cisco zal zich dan ook nadrukkelijker gaan richten op de consumentenmarkt omdat de grenzen tussen zakelijk en persoonlijk gebruik van technologie steeds verder vervagen.

Deze ontwikkeling zorgt er volgens Cisco voor dat gebruikers de vraag naar vernieuwing sturen. Het netwerk is overal en de eindgebruiker heeft de controle. Die eindgebruiker, zo redeneert het bedrijf, kan zowel werknemer als consument zijn. Bron: Techworld