Dan Scheinman, hoofd van de afdeling voor media-oplossingen van Cisco, presenteerde het EOS-platform eerder deze week tussen neus en lippen door, aan het slot van de jaarlijkse C-Scape-bijeenkomst in Californië. Cisco is bekend vanwege de verkoop van netwerkonderdelen, maar hoopt met het EOS-platform ook 'content infrastructuur' te kunnen aanbieden.

Kid Rock

Een eerste proeve van bekwaamheid van het mediaplatform was een fanpagina voor zanger Kid Rock. Deze site, die in november 20.000 bezoekers trok, is gebouwd op een eerste versie van EOS. Dat is ontwikkeld op basis van technologieën van Five Across en Utah Street Networks, welke bedrijven Cisco begin dit jaar heeft overgenomen.

Met het EOS-platform kunnen niet alleen sociale netwerken gebouwd worden, maar er kan ook content verspreid worden. Volgens Scheinman kan met bijbehorende software content naar gebruikers worden gestuurd, zodat zij daar niet naar hoeven te zoeken. Wat daarvan precies de bedoeling is, blijft onduidelijk.

Als de EOS-dienst in de loop van volgend jaar beschikbaar komt, wil Cisco deze verkopen aan mediabedrijven en niet aan internetaanbieders. Wat de dienst moet gaan kosten is nog onbekend, maar Scheinman denkt eerder aan het delen van advertentie-inkomsten met de mediabedrijven.

Twijfels

Wu Zhou, analist van IDC, heeft haar twijfels over de nieuwe weg van Cisco. Zij meent dat de markt al overvol is dankzij het succes Facebook, LinkedIn en andere sociale netwerken. Dat Cisco EOS terloops en zonder persbericht presenteert, doet vermoeden dat dit platform nog in de kinderschoenen staat, aldus Zhou.