Cisco Systems, wereldmarktleider in netwerkhardware voor grote bedrijven en professionals, zal later dit jaar en reeks nieuwe producten gericht op consumenten, op de markt brengen. Volgens de Financial Times gaat het om telefoons, radio's en home cinema sets allemaal voorzien van de laatste netwerktechnologie.

De stap van Cisco is opmerkelijk. De algemene perceptie was dat het bedrijf zijn eigen imago als leverancier van netwerkoplossingen juist voor professioneel gebruik, wilde onderstrepen door zich niet direct op de markt voor consumentenproducten te begeven.

Om deze reden ook had het bedrijf voor enkele jaren Linksys overgenomen, dat juist bekend was voor de levering van netwerkproducten aan particulieren. Sindsdien heeft Cisco bovendien voor Linksys een aantal belangrijke overnames gedaan zoals Kiss Technology dat dvd-spelers, videorecorders en plasma-tv's met netwerkfunctionaliteit maakt en voip-specialist Sipura.

"De tijd dat elektronicaleveranciers elkaar met losse producten beconcurreerden, is voorbij. De nieuwe producten zijn allemaal onderling verbonden en hebben directe toegang tot het internet. Dat is voor ons genoeg aanleiding om ook in deze markt te stappen", aldus Charles Giancarlo, het hoofd van Cisco's ontwikkelingsafdeling, in de Financial Times.