De nieuwe productlijnen zijn gepresenteerd tijdens Cisco’s Collaboration Summit, dat deze week wordt gehouden in Parijs. De producten zijn vooral bedoeld om serviceproviders een breder aanbod aan gehoste diensten te laten aanbieden. Het hele portfolio kan zowel op lokatie worden geïnstalleerd als in de cloud worden aangeboden.

Outlook en im

Het gehoste e-mailproduct Cisco WebEx Mail is gebaseerd op de technologie van het overgenomen bedrijf Postpath. De gehoste e-mail kan worden gekoppeld aan Microsoft Outlook, net als concurrenten Gmail en hosted Exchange van respectievelijk Google en Microsoft. Laatstgenoemde heeft vorige week de prijzen voor zijn SaaS-aanbod nog verlaagd.

Cisco vult de eigen maildienst aan met een instant messaging-systeem voor grote bedrijven, gebouwd op de software van Jabber XMPP. Daarnaast wordt het portfolio van zakelijke social software uitgebreid met een nieuw videosysteem, Cisco Show and Share. Dat maakt het mogelijk voor bedrijven om beveiligde videocommunities in te richten waar werknemers zelf filmpjes met elkaar kunnen delen.

Rijke content

Cisco verrijkt verder zijn zogeheten ‘medianet’-portfolio. Een medianet is volgens de leverancier een intelligent netwerk dat is geoptimaliseerd voor rijke content. Cisco komt met een oplossing, de Intercompany Media Engine geheten, die onder meer spraak naar tekst kan vertalen en content dynamisch kan taggen terwijl het reist door het netwerk. Werknemers kunnen dan exact lokaliseren waar informatie en experts zich bevinden op het moment dat die nodig zijn.

Verder is de achtste versie van Cisco Unified Communications system aangekondigd. Nieuw daarin is dat het aantal te gebruiken apparaten is vergroot. Onder meer de eigen Unified IP Phones zijn eraan toegevoegd. Die telefoons zijn geschikt voor video en verbinding via wifi.

Bron: Channelworld.