De nieuwe productlijn 'Wireless Home Audio' van 'Linksys by Cisco' werd door Cisco aangekondigd op de CES-beurs in Las Vegas. De nieuwe audio-apparaten vormen Cisco's offensief op de consumentenmarkt voor muziekstreamers. Daarmee gaat het bedrijf de strijd aan met onder Logitech, Philips en Sonos. Linksys was tot nu toe vooral bekend als merk voor draadloze netwerkapparatuur. De nieuwe producten zijn vanaf begin maart in Nederland te koop, meldt Cisco Nederland.

De apparaten gebruiken WiFi-n om in meerdere kamers exact tegelijk muziek te laten beluisteren. Volgens Cisco gebeurt dit op de microseconde nauwkeurig zodat er geen enkel echo-effect ontstaat. De afgespeelde muziek is afkomstig van een pc in het netwerk, een netwerkschijf (NAS) of van geintegreerde internetdiensten als Rhapsody en RadioTime.

Muziek op afstand

Linksys heeft speciale software, Media Importer, gemaakt die multimediabestanden indexeert en bijvoorbeeld automatisch albumcovers ophaalt via internet. Via een zo eenvoudig mogelijk gehouden interface is de muziek te bedienen. Daarnaast is het ook mogelijk om vanaf elke plek ter wereld via een speciale Linksys-site in te loggen op het systeem, zolang de computer of netwerkschijf aanstaat.

Linksys presenteerde ook een nieuwe WiFi-afstandsbediening met een groot scherm en een duimwiel, een optionele iPod-dock en extra speakers.

Media Hub

De drie Wireless Home Audio-producten kunnen ook samenwerken met een nieuwe Media Hub die Linksys eveneens presenteerde. Deze Media Hub wordt geleverd met een energiezuinige 500 GB of 1 TB harde schijf en biedt plaats voor twee harde schijven. De Media Hub dient voor centrale toegang tot muziek, video en foto's. Hij is te gebruiken als media- en iTunes-server en is te benaderen via een interface in de webbrowser. De Media Hub is verkrijgbaar met of zonder ingebouwd lcd-scherm.

De Wireless Home Audio-producten maken gebruik van de DLNA 1.5-standaard voor samenwerking met andere apparaten en zijn compatibel met andere netwerktechnologie├źn dan WiFi-n, zoals Ethernet, WiFi-G en Powerline.

Drie modellen

De productlijn bestaat uit drie producten. Het duurste model wordt de Conductor (699 euro), de Director (450 euro) en de Player (300 euro). Met zijn prijzen zit Cisco iets boven die van concurrent Logitech die al enkele jaren onder de naam Squeezebox vergelijkbare producten verkoopt. Andere, duurdere rivalen voor Cisco op dit gebied zijn Philips en Sonos.

Cisco denkt dat zijn software gemakkelijker in gebruik is voor een grotere groep consumenten, aldus pr-man Mike Duin. Volgens hem zijn de audio-producten 'een eerste stap'. "We hebben voor draadloze audio gekozen omdat mensen veel meer muziek op hun computers hebben dan video", aldus Duin. Over eventuele streamingvideo-producten van Linksys kan hij nog niets zeggen.