Cisco bood eerder deze week 215 miljoen dollar voor PostPath. De overnameprooi ontwikkelt een op Linux gebaseerd e-mail systeem dat een alternatief biedt voor Microsoft Exchange. De software werkt daarnaast samen met Active Directory en ondersteunt de Outlook client software.

Analistenbureau Gartner verwacht dat PostPath door de overname een geloofwaardiger alternatief voor Exchange wordt, omdat het nu onderdeel is van het miljardenbedrijf Cisco. De firma waarschuwt dat succes ook voor Cisco niet verzekerd is. De e-mailmarkt is al jaren het domein van IBM's Lotus Notes en Exchange. Cisco hoopt dat te veranderen door email als een SaaS-dienst aan te bieden, vergelijkbaar met Google Apps.

"Als PostPath goed in Cisco wordt geïntegreerd, kan de overname een grote concurrent voor Microsoft opleveren," schrijft Gartner-analist Matthew Cain in een analyse. De hosted e-mail markt wordt daarmee nog druk. Andere netwerk- en telecomspelers zoals Avaya zullen naar vewachtingen met eigen hosted e-maildiensten komen. Gartner voorspelt daarnaast dat Yahoo in de tweede helft van volgend jaar een product voor bedrijven zal gaan bieden. Yahoo nam daarvoor vorig jaar september de emailsoftware van Zimbra over.

Toenemende concurrentie

Microsoft en Cisco komen steeds vaker in elkaars vaarwater. Beide bedrijven mikken op de markt voor unified communications, waarbij email, telefonie, video conferenties en instant messaging in één platform zijn geïntegreerd. Traditioneel is die markt het domein van Cisco, maar Microsoft is daar sinds een aantal jaar ook actief.

Cisco beweegt zich ondertussen in de richting van de digitale entertainmentmarkt. Terwijl Microsoft probeert om Windows op settop-boxen te laten draaien, nam Cisco in 2005 Schientific Atlanta over, fabrikant van settop-boxen. Met de overnames van Linksys en het Deense KiSS beweegt de firma zich ondertussen op de markt voor thuis-entertainment.

Cisco ceo John Chambers heeft eerder al aangegeven dat een botsing tussen Microsoft en Cisco onvermijdelijk zijn. De twee partijen bewaren vooral de vrede omdat klanten een direct conflict willen vermijden.

"We zullen zien of we een model kunnen creëren waarbij we te allen tijde zowel kunnen concurreren als samenwerken, maar niemand is er nog in geslaagd om dat goed te doen. Dat wordt 'co-opetition' genoemd. Maar eerlijk gezegd zouden we dat alleen doen omdat onze klanten ons daartoe dwingen," zei Chambers vorig jaar in een gesprek met journalisten.