Microsoft laat weten dat Office 365 voor dit boekjaar goed zal zijn voor ongeveer 4 procent van de omzet die de Business-divisie opbrengt. De Windows- en Office-maker, die meer inzet op cloud en dienstverleningen, heeft net zijn derde kwartaal afgesloten. Daarbij boekt het meer omzet en meer winst, vooral dankzij zakelijke klanten én zijn clouddiensten.

Nieuwe omzetmotor?

De omzet van de Business-divisie is in de eerste drie maanden van dit kalenderjaar uitgekomen op 6,1 miljard dollar, meldt Webwerelds Amerikaanse zustersite Computerworld.com. Deze Microsoft-tak waar onder meer Office onder valt, haalt daarmee 5 procent meer omzet binnen dan het begin 2012 heeft geboekt. In deze vergelijking is wel het programma voor gratis Office-upgrades buiten beschouwing gelaten.

Financieel directeur Peter Klein, die Microsoft eind juni verlaat, zegt dat Office 365 een behoorlijk succes is en dat de clouddienst van groot belang is voor de omzet van het bedrijf. Het netto aantal nieuwe gebruikers (seats) voor 365 was volgens hem in de afgelopen drie maanden vijf keer hoger dan in het afgelopen jaar. Een kwart van Microsofts grootzakelijke klanten heeft nu Office 365, aldus de cfo. En die business koerst af op een jaaromzet van 1 miljard dollar, voorspelt Klein.

Kwart ≠ kwart

Begin deze maand hadden analisten van marktmeter NPD Group ingeschat dat Microsoft op dit moment al een kwart van zijn Office-omzet uit cloudabonnementen weet te halen. Die inschatting betreft alleen de Amerikaanse markt en dan de cijfers tot op heden.

Bovendien wil het gebruik door een kwart van de enterprise-klanten niet zeggen dat al die ondernemingen geheel voor Office 365 gaan. Analist Wes Miller van Directions on Microsoft zegt tegen Computerworld.com dat veel bedrijven een hybride aanpak hanteren. Daarbij schaffen ze licenties aan voor het reguliere Office-pakket en vullen dat naar behoefte aan met abonnementen voor Office 365.